19.3.07

Digitalt fotopyssel

En väletablerad hobby bland USA:s (dare I say medelklass-) hemmafruar och mödrar är att ägna sig åt scrapbooking. Det är typ fotopyssel fast mer extremt, här handlar det om mönstrade papper som klipps till i olika former och sätts bakom fotona, färgglada tygband som klistras fast tvärs över en sida, knappar (riktiga eller platta i papper) och så vidare. En veritabel färg- och formfest alltså.

Sen en tid tillbaka finns detta även i digital form och det är här jag känner att jag är i fara. Jag har en stor tendens att sugas upp i saker och bli fullkomligt besatt och därför har jag hållit mig borta från digital scrapbooking, men nu kände jag att jag kanske ändå måste testa på det hela. Man kan ju försöka hålla sig till mer smakfull dekor och inte gå hela vägen till spetsar-rysch-knappar-och-hjärtan-paradiset. Det är möjligt att det går i alla fall.

Det bästa är att det på hemsidan finns massor av tutorials för hur man gör olika saker i Photoshop. Jag älskar ju att lära mig nya saker om det programmet och idag har jag lärt mig två saker:

1. Hur man gör sina egna "penslar", det vill säga att man ritar en figur och sen gör så att den går att "stämpla" där man vill ha den. Skillnaden mellan att rita något, spara det och sen infoga det är att den egna borsten inte har en störande bakgrund som lyser vit över den övriga bilden. Underbart.

2. Hur man gör sina egna "tags", som synes ovan. Poängen med etiketten ovan är ju bara att vara snygg och kanske möjligen att pryda någon bild, vi får se.

Inga kommentarer:

Kanske du gillar:

Related Posts with Thumbnails