28.3.07

"Gamla lojaliteter finns inte längre"

Jag läste precis en tv-krönika i DN om det program i tablån som jag tycker är det absolut mest komiska, nämligen Efterlyst. Det är ju som en slags deckare, fast i verkligheten, vilket jag antar är en del av den mystiska dragningskraft som gör att X antal personer varje vecka ser programmet. Det är ju förstås hemskt fint att de löser en massa brott, det har jag inget emot, men jag kan ändå inte hjälpa att jag brister ut i skratt flera gånger per program, de få gånger jag har sett det.

Det som är roligast är nog Aros tal till bovarna och banditerna. Han spänner ögonen i kameran och förmedlar en slags "jag ser dig nog allt"-känsla. En gång hade ett gäng killar attackerat två kvinnliga Efterlyst-medarbetare som var ute på uppdrag och då var det ingen pardon. Efter en genomgång av överfallet höll Aro ett osande och långt tal där han bland annat talade om för skurkarna hur fega de var som gav sig på två kvinnor, och avslutade med uppmaningen "visa att ni är män, ta ert ansvar och överlämna er till polisen". En annan gång, detta är min favorit, gällde det ett gammalt brott som skulle lösas. Då vände han sig till kameran och sa något i stil med "Det har gått 11 år. Gamla lojaliteter finns inte längre, så gör det rätta och ring Efterlyst och berätta vad du vet". Oslagbart!

Inga kommentarer:

Kanske du gillar:

Related Posts with Thumbnails