1.1.07

Bröllopet: The Story

Bröllopet då? Dagen började med tidig uppstigning eftersom jag skulle ta mig till frisören och hålla bruden sällskap medan hon blev fin i håret. Efter två timmars lockande, sprayande och fixande så hade Maria plötsligt en mycket flådig frisyr med bakåtdraget hår och löst uppsatta lockar. Frisören avslutade det hela med att lägga på ungefär sju lager med olika sprayer, vilket ledde till att jag började få ont i huvudet och bruden fick astmakänningar så vi tog oss snabbt därifrån hem till Linnéa där jag hade mitt residens under Södertäljevistelsen. Där sminkade vi oss, åt lite smaskig plockmat medan vi pratade om det som komma skulle samt försökte lugna bruden när nerverna tog överhanden.

Vigseln ägde rum i den fantastiskt vackra Tveta kyrka (som synes på bilden) och det var väldigt högtidligt och fint. Efter vigseln stod vi utanför kyrkan och fotade brudparet när vinden ökade i styrka och allas frisyrer rufsades till ordentligt (förutom brudens förstås tack vare alla lager med hårspray). Festen hölls på ett värdshus på Torekällberget och det var ett av de absolut trevligaste bröllop jag varit på. Inledningsvis var det alldeles fantastiskt god mat som jag avnjöt tillsammans med mina mycket trevliga bordsgrannar. Det var en bra blandning av känt och okänt folk, sådär så att man får njuta lite av att prata avslappnande med sina vänner och att vara lite extra social och lära känna nytt folk. Efter maten fick vi sätta oss i en slags lounge som var precis bredvid middagsborden och då hölls det fler tal, visades lite bildspel samt sjöngs en humoristisk sång. Tack och lov var det inget utdraget spexande, vilket jag fullkomligt avskyr.
Kvällens roligaste del var den avslutande dansen. Efter några valser var det dags för mer partyinriktad musik. Somliga tråkmånsar uppehöll sig bara i dansrummet ett tag, men jag och ett likasinnat gäng dansade resterande del av festen. Till sist var det bara jag och tre andra som dansade, de övriga hade gått hem fast klockan inte ens var 12 på natten. Visserligen var det många gäster som var bönder från Småland och som skulle upp och mjölka klockan fem på morgonen, men ändå. När festen så var över hade jag dansat tre timmar utan en endaste paus och mina fötter som shakat lös i högklackat var inte så nöjda med mig, jag liksom linkade fram. Men underbart trevligt var det!

Inga kommentarer:

Kanske du gillar:

Related Posts with Thumbnails