6.1.07

Ett besök på Gamla Staberg

En av dagarna i Falun åkte vi iväg till ett ställe som heter Gamla Staberg, det är en slags gård som är en del av världsarvet. Det var en kall dag med strålande sol och frosten gnistrade på marken. Som synes på bilderna var Staberg ett liksom lågmält vackert ställe, med bland annat en barockträdgård som för tillfället var kargt praktfull med fruktträdgårdens nakna grenar. Som synes på kartan längst ner är trädgården mycket symmetrisk och det var en pampig känsla att se den.

Ladan som syns på översta bilden är ett otroligt charmerande café och restaurang. Interiören syns tydligast på andra bilden, det var rutiga kökssoffor och vittvättade väggar så långt ögat nådde. Vi placerade oss vid bordet närmast brasan och där njöt jag av kaffe och en fantastiskt god rosavit hallon/pepparmintmaräng. Jag önskar så att jag hade haft kameran med mig, men jag får nöja mig med minnets något mer eteriska form.





Bilder från Stabergs Barockträdgårdar & Kopparhatten

Inga kommentarer:

Kanske du gillar:

Related Posts with Thumbnails