8.1.07

Sista seminariet i sammanträdesrummet

Idag var det dags för VFU-seminarium och istället för att vara en tråkig genomgång av VFU-rapporter ägnade vi de två timmarna åt att diskutera våra upplevelser under praktiken. Det lät som att vi alla hade ställts inför utmaningar av olika slag och jag kände mig nöjd när min skarpsynta lärare sa att jag hade haft en stökig nia, jag tycker ju trots allt att det har gått väldigt bra så då borde det ju vara ännu mer avslappnat om man hamnar med en mer ostökig klass.

Många hade tydligen i sina rapporter tagit upp problematiken med gränssättning och han ville att vi skulle prata lite om det. Jag vet inte om jag såg lite frågande ut men han tittade på mig och sa att jag inte hade haft det problemet eftersom jag var något av en truppslusk eller fanjunkare i klassrummet. Att kallas militärisk är ju inte odelat positivt förstås, fast han sa det med glimten i ögat och både han och jag vet att jag bryr mig om mina elever och kör på konceptet tough love så jag tog inte illa upp. De små liven behöver en fast hand för att det över huvud taget ska gå att lära dem något.

PS. Den roligaste incidenten berättade en av de andra om. En elev hade tänt eld på ett papper i klassrummet och hon hade reagerat blixtsnabbt, blivit mycket arg och kläckt ur sig: "jag accepterar inte att ni eldar under mina lektioner", vilket jag tyckte var hemskt kul. Det är ju inte något man tänker sig att man ska behöva ta ställning till, liksom.

Inga kommentarer:

Kanske du gillar:

Related Posts with Thumbnails