21.1.07

Tvättdags-tankar

När jag tvättar så brukar jag ofta bli medveten om att även om alla mina favoritkläder är i tvättmaskinen och jag tycker att jag inte har något att ta på mig så finns det massor av plagg i garderoben. Det är högar med linnen, t-shirts och långärmade tröjor som av en eller annan anledning känns tråkiga att ta på sig, men som jag ändå inte riktigt kan komma mig för att göra mig av med. Jag undrar vad det är som händer med kläderna när de legat i min garderob några månader som gör att de går från att kännas snygga och fräscha till småtråkiga och... ja, jag vet inte vad det är.

Naturligtvis är kläderna som snyggast när de är nya, innan de har blivit noppiga och tyget har förlorat den där spektakulära glansen, men ändå. Det måste vara något mer som gör att den här transformationen sker. En del av snyggheten ligger nog i shoppingruset också misstänker jag, det är så underbart att handla att varje grej liksom får en ökad strålglans bara av utsikten att ett köp kommer att äga rum. När jag står i en provhytt och provar ett plagg som är snyggt och som jag känner mig fabulös i så kommer den där känslan av att detta plagg kommer att förändra både min garderob och mitt liv, eftersom det är så fantastiskt. Det kan ju förstås också handla om att vi människor vill ha förändring och att när något funnits med ett tag så känns inte nyhetens behag lika stort längre - vi har vant oss vid det och uppskattar det mindre. Fast jag vill verkligen inte tro att jag är sån, och jag har faktiskt vissa plagg som jag använder tills de håller på att falla ihop och det känns som en stor sorg när jag måste slänga dem. Det gäller helt enkelt att knäcka koden för vilka köp som bara känns bra i nuet och vilka som kommer att bli älsklingar för en lång tid framöver.

Inga kommentarer:

Kanske du gillar:

Related Posts with Thumbnails