20.6.07

Cykelhjälmens vara

Igår när jag åkte hem från stan såg jag fyra tanter komma cyklande nerför Svingen i en liten grupp och alla hade cykelhjälm på sig. Det fick mig att börja minnas min egen cykelhjälmsdramatik från mellanstadiet. Jag var den sista som hade hjälm och ville desperat sluta med det, medan mina föräldrar tyckte att jag skulle ha hjälm. Till sist fick jag som jag ville i alla fall och slapp den hemska töntkänslan som jag då kände.

När jag kommit hem från stan pratade jag med en kompis på msn och så kom vi helt slumpartat in på ämnet eftersom hon berättade att hon cyklade till jobbet och hade hjälm. Nu är ju hon en sån person som är söt i precis allt hon har på sig, så jag ser inga problem där - dessutom verkar det klokt att använda hjälm i Stockholms innerstad. Det är förstås väldigt bra att ha cykelhjälm överallt, men jag kan bara inte förmå mig till att använda det. Ironiskt nog tror jag att det som var droppen för mitt cykelhjälmsanvändande var när en lärare efter en gemensam cykelutflykt med många elever påpekade inför alla att jag var den enda som använt hjälm och hur klokt av mig det var. Det fick liksom en motsatt effekt.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Det är väl ändå rätt underligt att just cykelhjälm väcker sådana känslor? Jag tror töntstämplen är orsakad av allt detta tjat och propaganda av präktiga trafikföreläsare. Då jag själv aldrig fått någon chans att sätta mig in i cykelhjälmproblematiken och själv välja huruvida den är bra eller inte, så har propagandamaskinen en gång för alla gjort cykelhjälmen till det mest präktiga och töntiga som finns, en tingest som använts av dem som låtit sig hjärntvättats och tycker om att vara lydiga.
Synd!

Moa sa...

Ja, det är onekligen synd. Kanske man kan komma över denna spärr när man blir äldre, men just nu går det bara inte...

Anonym sa...

Jag har cykla en del utomlands, Danmark, Tyskland och Nederländnerna och där är hjälmen föga förekommande så varför ska just vi svenskar vara så "hjälmiga"? I Amsterdam där jag cyklat en del har ingen hjälm, inte ens små barn eller ens poliserna. ...Så jag undrar....

Moa sa...

Ja, det är en intressant kuluturell skillnad. Men vi svenskar brukar ju anses se oss själva som ett laglydigt och präktigt folk :)

Anna Riklund sa...

Jag tänker mest på alla de här artiklarna om cyklister som får svåra hjärnskador när de blir påkörda av bilar, det räcker då i alla fall för att jag ska dra på mig den där rackarns hjälmen. Som jag inte direkt kan påstå att jag är jättesöt i nej, men tack för din entusiasm gullet!

Anonym sa...

Anna! Jag tänker också på alla dessa skallskadade bilister, mc-förare samt fotgängare som skadas. Hade det inte varit bra om hjämtvång också hade omfattat dessa trafikgrupper? Tänk va trevligt om alla kunde sätta på sig en hjälm före utgång. Många ycker det är överdrivet att kräva hjälm vid promenader men då antalet dödade/skadade fotgängare är fler än antalet skadade cyklister så förstår jag inte logiken att kräva hjäm vid cykling men inte vid promenad i stadsmiljö!

Kanske du gillar:

Related Posts with Thumbnails