16.6.07

Reklampausbeteenden

Det har just kommit ut en avhandling om hur människor förhåller sig till reklampauser på tv. På Aftonbladet kunde man här om dagen svara på huruvida man zappar, går på toa eller motionerar (!) under pauserna. I DN stod det att forskaren kommit fram till att vissa får dåligt samvete av att se på tv och därför ägnar reklampauserna åt att städa, vilket jag tyckte var hemskt kul.

Jag har insett att jag numer tittar rätt lite på tv, i alla fall är det mycket mindre än förut. Jag har dock aldrig känt så dåligt samvete att jag fått för mig att städa i pausen, däremot passar det ju hemskt bra att göra te, poppa popcorn, springa på toa, ringa kortare samtal etc. Trots att jag kan störa mig oerhört mycket på reklampauserna så kan de faktiskt vara lite praktiska ändå. Sommarens mysigaste deckare, Morden i Midsomer, går i SVT och reklamfri film kombinerat med en kanna te är lite vådligt - man vill ju inte gärna vill missa något av spänningen genom att springa på toa. Jag tror helt klart på det här med digitalboxar (eller vad det nu är den där apparaten heter) där man kan pausa i programmen, spola över reklamen och be apparaten spela in allt den tror att man gillar baserat på vilka program man själv valt ut. Vilken dröm!

Inga kommentarer:

Kanske du gillar:

Related Posts with Thumbnails