15.6.07

Lila väggar och orange tak

Mina kära Poirot-böcker utspelar sig mestadels på 1920-1930-talen och då var ju det här med psykoanalys väldigt stort. Det märks naturligtvis på själva mordgåtorna i sig, Poirot pratar alltid om psykologiska faktorer som får människor att agera på ett eller annat sätt. Här om kvällen läste jag ut "Badortsmysteriet" och den innehöll ett så roligt citat om psykoanalys. Det är den medelålders komissarie Japp som talar.

"Jaså, han! Det är en fruntimmersläkare. Ja, jag menar inte gynekolog. Jag menar, en sådan där nervdoktor som säger att man ska ha lila väggar och orange tak i sovrummet... och som babblar om libido, vad nu det är... och säger att man ska släppa alla hämningar. Kvackare, skulle jag kalla honom - men kvinnorna strömmar till. De står i kö hos honom."

Inga kommentarer:

Kanske du gillar:

Related Posts with Thumbnails