22.10.07

Case-metodikens fasor

Idag var jag tillbaka på universitetet igen och det känns sådär måste jag säga. Å ena sidan är det skönt eftersom jag har mindre press på mig när jag inte ska organisera undervisning och arbeta fram genomgångar. Å andra sidan är det roligare att undervisa än att göra grupparbeten om case-metodik. Alla gånger. Varje CK-kurs har ett inslag av IKT, vilket antagligen betyder något i stil med information, kommunikation & teknologi. Hur som helst brukar de vara rätt trista och tidskrävande, samtidigt som man inte lär sig något bestående.

Tag som exempel i CK1:an när vi skulle lära oss att förminska och spara bilder i Photoshop. De hade en ganska rask genomgång av hur man skulle göra som var onödig för oss som kunde det hela, men som ändå gick för snabbt för de studenter som inte kunde. Dessutom behöver man ju ofta förankra kunskap i något större sammanhang för att man ska komma ihåg den, så de som kunde innan kan det nu också - medan de som var nya i Photoshop säkert glömde det veckan efter.

Som en extra slutkläm skulle vi lägga in den förminskade bilden i ett Word-dokument. Enligt den ena läraren fick man absolut inte förminska bilder i Word, medan den andra sa att det var ok om man gjorde en sista justering men naturligtvis inte om fotona kom direkt ur kameran och var enorma. Jag råkade då göra det fatala misstaget att förminska bilden ca 3% sedan den väl kommit in i Worddokumentet och eftersom den mindre pragmatiska läraren rättade min uppgift fick jag göra om den. Det kändes bara så otroligt skrattretande med tanke på att syftet med uppgiften var att lära sig Photoshop och jag redan kunde väldigt mycket mer än vi behövde där. Detta hände för ett år sen, så jag har ju förstås släppt det hela men när jag nu drar mig det till minnes kan ändå inte sluta förundras över hur dumt det var.

Inga kommentarer:

Kanske du gillar:

Related Posts with Thumbnails