17.10.07

Självlysande maränger


Ikväll fick jag för mig att jag skulle baka maränger, såna där stora och fluffigt snygga som finns på caféer (se övre bilden). Slutresultatet blev istället som på den nedre bilden - platta och självlysande gröna. Exakt var saker och ting gick snett kan jag inte säga, jag tyckte inte att jag fick med någon äggula men däremot sköljde jag händerna mellan varje ägg och förmodligen glömde jag att det inte fick komma med något vatten. Hur länge jag än vispade så blev smeten inte sådär superfluffig och hård som den skulle bli, bara seg fast ändå lite rinnig (vilket förstås är anledningen till att de rann ut). Den gröna färgen valde jag eftersom jag inte hade någon röd saft (vilket det skulle vara i receptet) och ändå ville piffa till dem lite. Man lär av sina misstag är väl slutsatsen av dagens experiment.

Rosa maränger från Coop

4 kommentarer:

Anonym sa...

hmm.. :) smaken då?

Moa sa...

mjaa... sådär, helt ok ändå. fast det blir ju lite äckligare när allt är så kompakt, man vill ju åt den där krispigheten som man nog bara kan få om smeten är fluffig när man börjar.

Anonym sa...

haha..jag kommer bara inte över hur absurda de ser ut! :p

Moa sa...

om du är riktigt snäll skulle du kanske kunna få se dem live och till och med smaka. jag tycker mer och mer om dem, de smakar ju egentligen bara sött och så är konsistensen både knaprig och seg.

Kanske du gillar:

Related Posts with Thumbnails