16.10.07

Miniatyrlandskap?


I söndags testade jag en lite kul grej, en tutorial (två olika alltså) för att få foton att se ut som miniatyrmodeller. Konceptet är att man lurar ögat genom att lägga på suddighet och trixa lite med ljuset. Jag tycker det fungerar sådär på mina bilder, men jag har inte gjort så många försök heller. Tydligen är det bäst med bilder som är tagna lite uppifrån, eftersom vi ofta ser modeller mer uppifrån. Men ser inte telefonkiosken i alla fall en liten smula leksaksaktig ut? Kanske inte det nya beroendet direkt, men genom det här har jag lärt mig att man kan göra snabbmaskmarkeringar med övertoningsverktyget och det tror jag kommer att vara hemskt användbart.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag hittade din sida av en slump i somras och har sedan dess tittat in då och då. Jag bli alltid lika imponerad över vilka fantastiska bilder du tar - de gör mig otroligt glad!

De första jag tänkte när bilderna laddades var "Har hon byggt upp en liten modell?", så enligt mig fungerar det finfint.

Moa sa...

Åh, så roligt att höra! Nu blev jag glad och uppiggad så här en trött onsdagseftermiddag :)

Det var en lite kul effekt tyckte jag, även om man kanske inte har så stor användning för den. Men det är ju bra att den verkar fungera :)

Kanske du gillar:

Related Posts with Thumbnails