29.5.07

I år blommar häggen

Här om dagen slog häggen ut i Umeå och det börjar kännas som sommar. Igår när jag cyklade till skolan irriterade jag mig på den oändliga mängden vägarbeten som gör att man ständigt måste cykla upp och ner från trottoarer och sakta in för att inte punktera däcken i utskurna gropar eller på de stora järnplattor de lägger över hål i vägen. Så plötsligt kände jag doften av blommande hägg och allt annat verkade genast oviktigt.

Hägg och syrén gör att jag vill strunta i var jag är på väg och vad jag ska göra där och bara ställa mig vid buskarna och andas in dofterna. Fast det går förstås inte, istället fortsätter jag kryssa mig fram i trafiken och nöjer mig med att omväxlande känna blomdoften och lukten av nylagd asfalt.

Inga kommentarer:

Kanske du gillar:

Related Posts with Thumbnails