21.5.07

Romantik bland alptopparna

I fredags såg jag och Sofia Sound of Music som var en av mina favoritfilmer som barn. När jag bodde i Holland med familjen i slutet av 80-talet skickade någon släkting lite svensktextade videofilmer och detta var en av dem. Under en period såg jag och Malin den här filmen flera gånger i veckan när vi kom hem från skolan, så vissa sångframträdanden sitter ganska djupt om man säger så.

Det var ett ställe i filmen också där jag alltid fällde några tårar: när kaptenen kommer hem och avskedar Maria efter att han upptäckt att barnen sprungit runt Salzburg iklädda gamla gardiner men sen ångrar sig då han märker hur glada barnen blivit och att de lärt sig sjunga. Hon står utanför dörren medan han är omringad av alla barnen och mitt lilla åttaåriga hjärta rördes till tårar varenda gång jag såg det.

Den oerhört pampiga öppningsscenen. När vi såg Sound of Music som musikal med Carola och Tommy Körberg så stockade det sig i halsen när Carola äntrade scenen. Pampigare än gröna kullar och alper i bakgrunden blir det nog inte.

Mer alpdramatik, men här lätt siluetterad mot liten björkskog.

Maria möter de marscherande barnen von Trapp.

Åskrädda barn leder till Raindrops on roses och fler av My favourite things.

Sånglektion på alptoppen, barnen är iklädda sina berömda gardinkläder.

Marionettföreställningen som skapade en outsäglig lust hos mig att själv få äga en marionettdocka - en dröm jag gjorde till verklighet när vi åkte på en semester till London.

Barnen von Trapp säger godnatt till balgästerna med lite sång och dans.

Familjen von Trapp tvingas fly undan nazisterna som vill att kaptenen ska ta plats i tredje rikets flotta. De har tillfälligt gömt sig hos nunnorna och medan nazisterna letar igenom klostret flyr de. När nazisterna sen ska starta sina bilar fungerar de inte, förklaringen kommer när nunnorna säger till abedissan att de har syndat. Hon frågar vad de har gjort och som svar tömmer de sina fickor.

Inga kommentarer:

Kanske du gillar:

Related Posts with Thumbnails