5.12.07

Dags att bli etnolog!

Idag har jag förberett mig inför morgondagens stora event: min första vetenskapliga intervju. Det är en ytterst snårig djungel att lyckas med detta, i metodikboken jag läste stod det gång på gång om allt som kunde gå fel. Ett citat var till exempel "Vad som görs i den kommande fasen kan aldrig kompensera brister i den förra." Kändes inte det väldigt uppmuntrande?

Jag är tämligen säker på att författaren Annika Lantz (psykolog, inte radiopratare) skulle svimma av fasa om hon såg hur jag förberett mig. Istället för en noggrann och grundläggande inledningsfas med teoriläsning och annat bra har jag såsat mig igenom fyra veckor och har nu på några dagar fått göra någon slags snabbgenomgång av teorin, gamla uppsatser och intervjumetodik bara så att jag kunde formulera syfte, frågeställningar och intervjufrågor. Idag har jag träffat min handledare som kollat igenom mina frågor och godkänt dem, vilket kändes underbart. Om jag nu bara klarar av att hantera inspelningsapparaten så blir nog allt bra. Det är Malins fina klasskompisar Ida och Lisa som lånat ut sin beresta diktafon som de hade på sitt projektarbete i Afrika. Det är seriösa saker det här ju.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Konsten är inte att läsa alla böcker från pärm till pärm utan att veta vilka 45 sidor/500 som är nödvändiga att förstå... (Detta är mina "ord på vägen" till alla mina studenter)...Ma

Moa sa...

Mm, sant förstås...

Anonym sa...

vad ska man ha för kurser för att bli etnolog?

Moa sa...

Det finns kurser i etnologi vid universiteten, man blir väl lite folklivsforskare liksom och då använder man sig av en massa insamlingsmetoder som man även använder inom andra vetenskaper, som intervju, enkät, observation etc.

Kanske du gillar:

Related Posts with Thumbnails