10.12.07

Memory lane genom Vännäs

Jag vispade ner kameran i väskan imorse eftersom jag tänkte att jag antagligen skulle få vänta lite på bussen hem. Ingen stund känns förlorad om man kan få gå runt och fota lite pittoreska småstadsvyer, eller nere på samhället som det brukar kallas. Det var ju där farmor och farfar bodde medan de levde så jag har en hel del minnen därifrån.

Det var otroligt mulet så ljuset var inte det mest hjälpsamma, men genom att konvertera bilderna till svartvitt och ge dem en sepia-/chokladeffekt kom jag runt problemet lite mer och de andades dessutom ännu mer gamla tider. Så här ser alltså Vännäs ut en vanlig måndagsmorgon.

Lite mysiga juldekorationer på "Stallet", en klädaffär namnet till trots.

Godisaffären Sega råttan heter numer något så själlöst som Vännäs Video. Den finns faktiskt i Umeå också, möjligen en lokal företeelse. Hit brukade vi i alla fall gå och hyra film och köpa godis när vi var på besök.

Det var ingalunda dött i Vännäs centrum, en hel del folk var på språng - eller på spark som denna aktiva äldre herre.

Spark var för den delen ett populärt sätt att ta sig fram.

En riktig damaffär med stilig entré där jag varit in mer än en gång.

Den stora hädelsen är att det klassiska ICA Stinsen bytt namn till ICA Supermarket. Jag tyckte det var fint att mataffären hade en liten vinkning till tågstationen mittemot.

Stallet, igen. Jag vet inte om de menar lokstall eftersom det är ett lok med i logotypen, men jag förstår fortfarande inte vad det har att göra med kläder. Hur som helst, även här har jag varit in ett antal gånger.

Slutligen, ett vackert julpyntat tåg. Detta bara bevisar min tes om att ljusslingor passar precis överallt.

8 kommentarer:

sofia sa...

Åh snö, åh vinter på riktigt!

Moa sa...

Jajemän! :)

sofia sa...

Ja men, inte bara att det snöat, utan att det stannar kvar och måste skottas bort, bli till högar. Hoppas hoppas hoppas att det kommer vara lika vintrigt i Lule över jul.

Moa sa...

Ja, fast det ser nog ut som mer än vad det är faktiskt. Det har ju regnat här i flera dagar så det var bara ett litet tunt lager snö, mer i Vännäs än Umeå dock. Jag hoppas också på en supersnöig jul hemma... eller inte så snöig att jag måste skotta, men ändå snöig :)

sofia sa...

Nä precis, vem vill skotta...

Moa sa...

Fast det finns ju somliga typer som gillar det, jag har till exempel hört ryktas en gång att din svåger gör det :)

Anonym sa...

Visa Björn detta fantastiska julpyntade tåg! Han kan nog dessutom tala om varför allt i Vännäs har med tåg att göra... Var en stor knutpunkt för tågtrafiken i Norra Sverige. Fråga Bj så får du veta mer....fniss /Ma
PS.Jag gör nog något annat under tiden

Moa sa...

Hehe :)

Kanske du gillar:

Related Posts with Thumbnails