24.12.07

Julmorgonsstök

Här i Luleå är det lugnt och skönt idag. Dagen har börjat med långfrukost i soffan där jag och pappa tittat på två avsnitt av Gilmore Girls (bland annat det juliga och mysiga The Bracebridge dinner). Jag passade också på att smaka lite av min knäck, som var väldigt god fast lite kladdig. Men bättre kladdig knäck än den vidbrända knäcksmet jag framställde i lördags... Bränt socker luktar otroligt illa och smeten satt så hårt fast i gjutjärnsgrytan att pappa fick skrapa lös den i tio minuter med en metallslev och sen göra diverse rengöringskurer för att få pannan ren.

Eftersom vi var lite lata igår hade vi fortfarande julskinkan och vår familjs jultradition turkisk spenatpaj kvar att göra. Den sistnämnda är en kvarleva från när jag var vegetarian, men den är så god att den har fått fortsätta vara julmat. Men nu blir pajen härligt gyllenfärgad i ugnen och snart är det dags att ta sig ur myskläderna och försöka bli lite julfin!

Inga kommentarer:

Kanske du gillar:

Related Posts with Thumbnails