9.12.07

Farlig tandkräm

Idag när jag var på Maxi och handlade fick jag en liten otrevlig överraskning. Min vanliga tandkräm Colgate Total fanns inte på hyllorna och när jag frågade ett butiksbiträde sa hon att den tagits ur produktion för tillfället eftersom den innehöll ett cancerframkallande ämne. Det känns ju lovely med tanke på att jag använt den de senaste tio åren.

Man kan ju bli förfärad när man tänker på vad de använde som skönhetsvård i början av 1900-talet (typ radioaktiv lera och sånt) eller vad de åt. Frågan är dock vad de kommer att säga om oss hundra år framåt i tiden, jag är ganska så säker på att vi håller på med en massa saker som inte alls är bra.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, no! Det är ju min tandkräm också, var det därför jag inte kunde köpa den sist. Dumt.

-Marlene

Moa sa...

Det lustiga var att när jag kom hem tänkte jag sådär som man gör att man ska använda upp sin gamla tandkräm klart innan man börjar på den nya, och sen kom jag på att jag kanske inte alls skulle det :) Inte för att någon vecka till gör så stor skillnad när man utsatt sig för den här cancerogenen i massor av år, men ändå :)

Anonym sa...

är det det där triclosan? hörde för nåt tag sen att det tydligen är fosterskadande...

Moa sa...

jo, det var nog det hon på affären sa...

Kanske du gillar:

Related Posts with Thumbnails