12.12.07

Första julbaket: Lussekatter

Idag har jag gjort något så husligt och duktigt som att baka lussekatter. Jag känner mig hemskt stolt över mig själv, måste jag säga. Receptet var från Sju sorters kakor och är det som mamma alltid brukar använda. Det är lite krångligt, men degen blir så fantastiskt smidig och bra att man knappt kan tro det och inte ett dyft kladdig. Det man gör är att först blanda ihop en vit deg som får jäsa i en timme och under tiden gör man en blandning där man vispar kallt smör och socker poröst och sen tillsätter ett ägg och saffran stött i socker. Sen kommer man till den tidskrävande delen - att skapa själva lussekatterna. För en nybörjare som mig tog den delen ca 45 minuter, men det kan säkert gå fortare om man är van.

Allt som allt känner jag mig nöjd med lussekatterna, de blev inte så blanka som jag tänkt mig fast jag har dem hellre matta än äckligt äggblanka. Smaken är bra också, fast inte så spektakulär som jag drömt om. Men jag tror att de kommer att vara godare imorgon när jag inte stått med saffranslukt i näsan i flera timmar. Det är ju erkänt så att mat inte smakar så gott när man jobbat med den i timmar så samma sak gäller säkert här. Just ja, det är russinlösa också, eftersom jag inte tycker om russin i bröd. Glad dagen innan Lucia, på er.





5 kommentarer:

Anonym sa...

Knepet med ägget är att vispa det tillsammans med lite mjölk så blir det bara blankt utan att bli äckligt.../ Ma

Anonym sa...

snajsigt! blir lite sugen...

sofia sa...

Applåder, applåder!!

Moa sa...

Mamma: Ah, då vet jag det till nästa år :)
Malin: Du får komma hit och smaska snart.
Sofia: Hehe, I'm very proud :)

Anonym sa...

nja, blir väl efter jul isåfall, om det finns några kvar då... :)

Kanske du gillar:

Related Posts with Thumbnails