26.4.07

Ambitiöst är bara förnamnet

Dagens tema på praktiken var storgruppsredovisningar av elevernas PA100, det vill säga Personligt Arbete 100p (tror jag åtminstone). Det var treorna som redovisade, men ettorna och tvåorna var med som publik. Jag kommer ihåg när jag själv skulle göra specialarbetet, som det kallades på den tiden, och det går inte på långa vägar att jämföra med det här. Visserligen vill jag minnas att det bara var på 20 timmar istället för 100 så det är kanske inte helt konstigt.

Nåväl, idag har jag fått se Powerpoint-presentationer om arbeten som handlat om så vitt skilda saker som en dokumentärfilm om hur misshandel kan påverka en människa, ett konstnärligt statement om hur kläder kan tillverkas av skräp (med egen design + konstnärliga foton) och hur arbetet med att skapa en inspirations- och instruktionsbok för pyssel gått till (med helt otroliga illustrationer och foton). Det som från min horisont framstod som mest ambitiöst var en tjej som hade startat ett eget företag för att hantera sitt fotograferande och gått igenom hela byråkratin hos skatteverket etc. Dagens ungdom är med andra ord inte rakt igenom en förslappad tv-spelsgeneration.

Inga kommentarer:

Kanske du gillar:

Related Posts with Thumbnails