13.4.07

Tema: deckare

Jag vet att det är två månader kvar till sommaren, men jag längtar redan otroligt mycket dit. Ett reportage om en rundresa i Mma Ramotswes fotspår fick mig även att komma i deckarstämning. Varje sommar brukar jag ägna mig mycket åt deckare, de passar på bra att läsa i solstolen med iste och solkräm som motvikter till mordmysteriet. Med försmak av sommaren sammanställer jag här en liten tipslista på deckare att njuta av, både på tv och i bokform.

1. På första plats i mitt hjärta kommer alltid Agatha Christies böcker om Hercule Poirot, den lilla belgiska detektiven med det stora självförtroendet som trots allt kan brista ut i fraser som "Mon Dieu! Jag har varit en imbecill! Skynda Hastings, innan det är för sent!". Ingenstans finns bättre beskrivningar av svunna tiders högre klasser, här får jag mitt lystmäte av lantgods och tebjudningar. Ingenstans finns heller mer romantiska beskrivningar av tågresor och långa hotellvistelser i Bagdad. På senare tid har jag även börjat uppskatta böckerna om Miss Marple, en söt gammal dam med ett knivskarpt intellekt.

2. Morden i Midsomer, tv-deckaren nummer ett i alla svenska hjärtan. Det pittoreska grevskapet Midsomer måste proportionellt sett vara det mest morddrabbade i hela England, men vem bryr sig om såna saker när polisinspektör Barnaby och hans assistent snabbt fångar in varje ny mördare. Stor dos av tedrickande, blomprydda stugor och släktfejder - hoppas SVT sänder serien även denna sommar.

3. Ny favorit på listan är Alexander McCall Smiths böcker om Botswanas enda kvinnliga detektiv Mma Ramotswe. Här handlar det inte om att fånga mördare utan om att lösa vardagsmysterier som varför en läkare på sjukhuset är briljant en dag och helt oduglig nästa dag. Hjältinnan är en "traditionellt byggd kvinna" som gillar att dricka Roibooste, att filosofera och att skumpa runt i staden i sin gamla vita skåpbil. Perfekt sommarläsning av högsta feel-good-kvalitet.

4. Tv-filmerna om Miss Marple som visades i tv 4 förra sommaren, hoppas det finns fler! Under våren har fyran också visat en rad Poirot-filmer och jag vet att det finns hur många som helst inspelade, så dessa vore också ett välkommet inslag i sommarens deckarparadis.

Med önskan om en riktigt spännande sommar.

2 kommentarer:

Pär Parbring sa...

Miss Marple och Poirot har ju visats på TV4+ ett tag nu. Väldigt bra tv-deckare.

Moa sa...

Jaså, det har jag helt missat! Måste genast undersöka dag och tid - tack för tipset :)

Kanske du gillar:

Related Posts with Thumbnails