15.4.07

"Lycka i äktenskapet beror helt och hållet på slumpen"

Här kommer ett till underbart Stolthet och fördom-citat. Elizabeths vän Charlotte Lucas har just sagt till henne att systern Jane borde visa mer hängivenhet än hon känner för att hjälpa mr Bingley på traven. Elizabeth svarar följande: "Din plan är bra, svarade Elizabeth, om det inte är fråga om annat än önskan att bli gift, och om jag vore besluten att skaffa mig en rik man eller överhuvudtaget en man, tror jag bestämt att jag skulle komma ihåg ditt råd."

Charlotte, som är ungmö och inte lika attraktiv som Elizabeth, har en mer krass syn på äktenskapet och straffet för följande uttalande är att hon senare måste vara gift med den inställsamma och ointelligenta mr Collins:

"Nåväl, sade Charlotte, jag önskar Jane framgång av hela mitt hjärta och om hon blev gift med honom imorgon dag, skulle jag tro att hon hade lika god utsikt att bli lycklig som om hon studerade hans karaktär ett helt år. Lycka i äktenskapet beror helt och hållet på slumpen. Om kontrahenterna aldrig så väl känner varandra på förhand och om de är varandra aldrig så lika, så befordrar det inte det minsta deras lycka. De blir alltid tillräckligt olika efteråt för att båda ska få sin del av ledsamheterna och det är bäst att veta så lite som möjligt om bristerna hos den person som man ska leva sitt liv tillsammans med."

Inga kommentarer:

Kanske du gillar:

Related Posts with Thumbnails