2.4.07

Filmtips: Jane Austen

Igår kväll kunde jag inte hålla mig från att beställa Förnuft och känsla, som jag har velat ha väldigt länge. Det var något med vädret tror jag, filmer baserade på Jane Austens böcker är för mig oåterkalleligt förknippade med mulna, småregniga dagar då jag sett dem liggandes i soffan med en kanna te och en liten godisskål. På gymnasiet fick jag låna Övertalning av min svensklärare och på vägen hem blev jag helt dränkt av regnet.

Det passar på något sätt väldigt bra att vara lite sådär nedkyld och blöt när man lägger sig till rätta för att se en Austen-film, då får man extra bra känsla för dragiga, engelska 1700-talshus och behovet av sjalar och te. Dessutom brukar det i de flesta böcker (ännu mer i filmerna) finnas med en sekvens där någon (hjältinnan, oftast) blir genomblöt av regnet och därefter gärna förkyld och antingen livshotande sjuk eller i behov av att bo några dagar hos the love interest (alltså oftast hjälten). Marvellous!

Filmtips för regniga dagar blir alltså:
1. Stolthet & Fördom, den odödliga versionen med Colin Firth.
2. Emma, med Gwyneth Paltrow och en het mr Knightley.
3. Emma, med Kate Beckinsale och en mindre het men mer passionerad mr Knightley.
4. Förnuft och känsla, med Hugh Grant som mesig friare och Alan Rickman (a.k.a. Snape!) som äldre och ädel friare till systrarna Emma Thompson och Kate Winslet.
5. Övertalning, inte riktigt samma klass som de ovanstående men ändå mycket trevlig underhållning (och bättre än boken, tycker jag).

2 kommentarer:

Linus sa...

Själv hatar jag den nya versionen av Stolthet och fördom. Kiera Knightley kan inget annat än att pruta med läpparna. Colin Firth är Mr. Darcy i mitt hjärta... (och jag undrar varför folk frågar om jag är bög?)

Moa sa...

Ja, visst är den nya rätt störande (och jag irriterar mig också på Kiera Knightleys läpputande!). Alla karaktärer var liksom perfekt spelade i den gamla.

En djup kärlek till mr Darcy går för övrigt utanför alla genusbegrepp, enligt min mening :)

Kanske du gillar:

Related Posts with Thumbnails