16.4.07

Om den rätta tidpunkten att dricka te

Tidigare fick jag veta att mitt favoritte Höstglöd hette Vårkänsla på våren och eftersom de sa i butiken att det skulle komma in efter påsk så var jag där idag för att köpa en påse. Jag misstänkte på en gång när jag luktade på det att det inte alls var samma te, men jag kände ändå på något sätt igen lukten så jag beslutade mig för att köpa lite i hopp om att jag hade fel. Till det facila priset av TRETTIO kronor hektot köpte jag en påse Vårkänsla och en påse Morgonstund, man kan ju nästan svimma av mindre. När jag nu gjorde en kanna te hemma visade sig mina farhågor vara sanna, det var inte alls samma te och även om teet var ok så var det alls inget speciellt och definitivt inte värt sitt pris.

För att muntra upp mig efter min bittra teupplevelse tänkte jag blogga in Hsü Ts'eshus tänkvärda ord om den rätta tidpunkten att dricka te:

När hjärtat och händerna är fria
När man är trött efter att ha läst dikter
När tankarna är upprörda
När man lyssnar till en sång
När sången är slut
När man sitter inne på en fridag
Under samtal till långt utpå natten
En dag med små regnskurar
När dagen är klar och vinden är mild
När ett samkväm är slut och gästerna gått

Nästan jämt, med andra ord.

Inga kommentarer:

Kanske du gillar:

Related Posts with Thumbnails