20.9.07

Det känns bra trots allt

Även om Umeå universitet bestämt sig för att trycka ihop allt innehåll på lärarprogrammet så att man inte ens får en ynka ledig dag efter en mastodonttenta så höll inte min kropp med. Jag vaknade idag med migrän (åter igen) och fick helt enkelt lov att missa första dagen på praktiken. Men det känns ändå bra, jag försöker lära mig att inte stressa och att omvärdera alla tankar och påståenden som har att göra med saker man bara måste göra eller som man inte får missa.

På något sätt har jag liksom inkorporerat tanken om att allt ska ske på ett visst sätt och att det inte ens är tänkbart att misslyckas med något och göra om det senare, men det är ju faktiskt inte sant. Det är viktigast att man mår bra och då får faktiskt alla "ska":n och måsten stå åt sidan. Jag betonar att detta är något jag övar på, inte något jag till fullo behärskar. Men det känns som en nödvändig attityd, speciellt som jag snart kommer att gå in i en ännu mer osäker period när jag går ut skolan till jul. Migränen är i alla fall borta nu och jag ska fira det med att dricka lite mer te och äta vindruvor. Det är såna där små nöjen och stunder som man får njuta av.

2 kommentarer:

Nea sa...

Håller också på att kämpa med det där mottot: Det viktigaste är att man mår bra. Men det är så lätt när man har rätt höga krav på sig själv att man måste prestera. Det ligger så djupt rotat på något sätt. Då blir det viktiga inte att ta hand om sig själv, utan att just göra alla ska:n. Det är ju dock inget vidare bra i längden. Man blir helt utmattad för eller senare. Bra att du börjat tänka i andra banor, ska försöka tänka ännu mer på det. Det är tillåtet att misslyckas!

Ska nu ägna mig åt plugg hela dagen. Har en inlämningsuppgift i textanalysen som ska påbörjas. Känns ändå ok, vilket jag är helt förvånad över... :o)

Kram på dig!

Moa sa...

Det är så himla lätt att glömma bort det och bli helt uppslukad i att prestera perfekt hela tiden, men nu är det verkligen dags att vi lär os det här! :)

Kanske du gillar:

Related Posts with Thumbnails