12.9.07

Kameror att dregla över

Sen jag verkligen blivit fotografi-biten i sommar drömmer jag om en riktigt bra kamera. Det gör så enormt stor skillnad för hur bilderna blir. Igår var första gången som jag riktigt använde min vanliga kamera efter sommarens lyxkamera och det känns sorgligt att se resultatet. Visserligen blir bilderna mycket bättre med color pop-händelsen, men det går ändå inte att jämföra på samma dag.

Min absoluta drömkamera är en Canon EOS 5D. Objektivet ser lite mesigt ut på den här bilden, men den verkar ta enormt bra bilder och har en upplösning på 12,8 megapixlar. Priset är förstås en aning saftigt: enbart kamerahuset kostar 24 000 kr, med objektiv kostar den mellan 29-46 000 kr. Inte min prisklass, med andra ord!

Canon EOS 40D med 10,1 megapixlar är lite mer human mot plånboken, även om den inte precis är gratis heller. För enbart kamerahuset får man betala 12 000 kr och 15 000 kr inklusive ett standardobjektiv. Fortfarande lite pricey men ändå inom räckhåll den dag jag får ett fast jobb och kan spara lite.
Den kamera som känns mest realistisk att köpa är heller ingen dålig sak. Det är en Pentax K10D som är nästan likadan som pappas Pentax K100D fast lite bättre. För 11 000 kr får man 10,2 megapixlar och ett standardobjektiv. Jag kom väldigt bra överens med pappas kamera och tycker att den tar bilder som är alldeles nog bra när det gäller färg, ljus, skärpa etc. Det här skulle vara en fantastisk kamera för mig fram till den dag jag blir professionell fotograf eller gifter mig rikt.

Bilder från Cyberphoto

2 kommentarer:

my alexandra björnsdotter sa...

hej.

själv har jag fotat mkt med Canon, EOS 350D som jag tycker är alldeles ypperlig. har 10 megapixel och kostar typ 7000 med standardobjektiv. har iofs inte mkt andra "riktiga" digitalkameror att jämföra med, men jag tyckte att den var skitbra. kan bli både helautomatisk, halvautomatisk och helt manuell. plus att den är snäll mot plånboken, ngt som passar mig fint då jag försöker spara pengar.

den är säkerligen annorlunda uppbyggd från pentax-kamerorna, men skönt att inte behöva så mkt förkunskaper när man börjar fota med den. jag lärde mig efterhand, det jag kunde hade jag lärt mig från en vanlig systemkamer, och de fungerar ju inte riktigt lika, även om det är samma principer. jaja, hoppas det går bra med din gamla "dåliga" kamera ändå. vilket märke är det?

mvh //my

Moa sa...

Åh, din kamera lät ju också intressant! Jag måste erkänna att jag inte direkt har så stor koll på den här typen av kameror, men som jag har förstått det så anses nikon och canon vara de två bästa märkena. Fast jag tycker som sagt att pappas pentax är väldigt bra också. Jag får helt enkelt se vad jag kan tänkas ha råd med när jag får ett jobb, just nu pluggar jag och har slut studiebidrag så det är inget kamerainköp planerat på ett bra tag...

Min nuvarande kamera är en olympus u410, en liten automatisk kompaktkamera alltså. Jag tycker att den är väldigt bra för att vara en sån typ av kamera och jag har tagit många fina bilder med den, men det går förstås ändå inte att jämföra med en systemkamera där man kan ställa in skärpedjup och ha objektiv som klarar av att fixa snyggare närbilder. Men den har som sagt tjänat mig väl och får duga ett litet tag till. Men tack så mycket för tipset om din kamera, det är alltid bra att höra vad "vanligt folk" tycker, snarare än att läsa vad försäljarna tycker är bra med en kamera :)

Kanske du gillar:

Related Posts with Thumbnails