2.9.07

En lätt ålderskris

Igår tittade jag på Studio Sumo i SVT, sportmagasinet som pratar om allt som händer i Friidrotts-VM. Förutom ingående analyser och spekulationer kring avklarade och ogjorda grenar hade de ett reportage om den gyllene årgången 1982. De visade upp säkert tio sportstjärnor som alla var födda detta år och som hade lyckats väldigt bra. Nu känns det inte som någon datummagi det här, snarare är det förmodligen en ganska stor chans att 25-åriga sportstjärnor är på topp och nästa VM är det väl 84:orna som gör bra ifrån sig. Det var dock inte det som var poängen med mitt inlägg.

Sen födseln är man ju väldigt indoktrinerad kring det här med vilket år man är född och man har alltid hängt mest med såna som är av samma årgång som en själv eftersom man gick i samma klass etc. etc. Nu när jag hörde att 82:orna var briljanta och såg bilder på stjärnor som jag skulle gissa var minst 28 år gamla så fick jag en liten ofrivillig ålderskris. Personer som är framstående på olika sätt har ju liksom alltid varit flera eller åtminstone något år äldre än en själv. Men nu är det plötsligt jag som är äldre, min årskull är liksom lite passé. Som jag sa till Anna så insåg jag att det är alldeles för sent för mig att bli höjdhoppsstjärna - även om just det aldrig känts som min främsta dröm. Men det handlar liksom snarare om möjligheten att bli det än en ren och skär önskan. Turligt nog kan jag ändå trösta mig med att 26 år inte är speciellt gammalt i andra branscher än elitidrottens och möjligen fotomodellandets. Så det är ganska ok ändå.

2 kommentarer:

Nea sa...

Jag vet, det här är något som jag också tänkt på rätt mycket. Man liksom ryser lite i kroppen när man hör att någon 82:a, eller varför inte en 87:a eller 91:a har gjort något alldels makalöst bra ifrån sig i någon gren eller något annat, typ musik eller liknande. Känns märkligt att åren bara flyger i väg. Förut var alla stjärnor minst 5 år äldre än en själv, men nu är man äldre än många briljanta idrottare, skådisar, musiker, författare etc etc. Men att det är försent för att prova på och tom bli bra i något - den tanken får man mota bort. Men jag håller med, det är svårt att tänka så...

Moa sa...

Ja, du har förstås helt rätt, det gäller att inte över huvud taget fokusera på åldersfrågan utan på vad man vill göra. Det är nog det bästa faktiskt.

Kanske du gillar:

Related Posts with Thumbnails