11.9.07

För att undvika magkatarr

Det har inte gått så bra att plugga idag, jag har mest känt mig upp uppstressad och haft det ena sjukdomssymptomet efter det andra (alla är stressrelaterade). Kursböckerna är så himla svåra att kunna överblicka, det är som att innehållet bara flyter ihop till en lång räcka av akademiskt fikonspråk. Efter att ha tittat igenom en sammanfattning jag fick av Daniel, samt ögnat igenom ett dokument med gamla tentafrågor känner jag mig ännu mer modstulen eftersom alltsammans känns så oerhört svårt. Det kommer att vara en tenta på tre böcker och varje bok får en fråga. För att kunna pricka in rätt svar på den enda frågan så måste jag ändå lära mig vad ca 20 teoretiker har att säga, vad som är deras fokus, hur de definierar didaktik och lärande, samt en hel massa modeller. Och allt detta på TVÅ veckor! Samtidigt med detta ska vi ju också fundera på vilka områden vi vill utveckla under vår sista praktik och skriva ihop ett dokument kring detta, som hela tiden hänvisar till kurslitteraturen. Jag tycker att det är alldeles för tuffa krav helt enkelt.

Jag pratade lite med mamma nyss och efter att ha tänkt lite på det hon sa så kunde jag ta till mig det hela lite mer. Hon påpekade att det trots allt inte handlar om liv och död, utan i det stora perspektivet så är det en tenta och det värsta som kan hända är att jag misslyckas och får göra om den. Nu är det inte så att jag planerar för att inte klara tentan och det vore förstås skönast om jag kunde göra bort det hela nu, men samtidigt så är en misslyckad tenta på 6,5 år kanske inte hela världen. Min fina klasskompis Eva som blev mamma för andra gången i slutet av våren sa något klokt också häromdagen. Hon tänkte inte göra praktiken som snart kommer utan vara hemma lite och sen slutföra de saker hon behöver under våren. Man måste leva lite också, sa hon, och även om det kan verka som ett banalt påstående så är det ju helt sant. Det är så lätt att uppslukas i att man ska göra allting på vissa sätt, vilket leder till att ens liv blir uppslukat av universitetens sätt att organisera sina utbildningar när det snarare borde vara så att skola, jobb och annat passas in i ens eget liv. Alltså ska jag försöka släppa kontrollen lite, andas, njuta av hösten och känna mig nöjd med att ha presterat mitt bästa varje dag. Förr eller senare kommer det att räcka.

1 kommentar:

Anonym sa...

För allt i världen - stressa inte! Det är inte värt det, du kommer bara att ångra dig i efterhand. Du kan inte plugga över din förmåga.

Sänder ett mail i stället, kommer bli så långranding...

Kanske du gillar:

Related Posts with Thumbnails