12.9.06

Biblioteksromantik

Bibliotek har en magisk dragningskraft på mig. Jag kan strosa runt i timmar och titta, bläddra och plocka på mig böcker. När jag var liten minns jag att jag tyckte det såg så spännande ut när de läste av lånekortet (som på den tiden var av papper med en klistermärkeskod på) med en slags elektronisk pennliknande tingest med en lång sladd och så pep det när lånet var genomfört. Jag brukade själv leka bibliotek och vi hade en slags avläsarpenna som hörde till en pedagogisk bok som jag använde för att "låna ut" böcker. Blandad med fascinationen över bibliotek är även olika typer av arkiveringssystem, kartotekskort, pärmar och mappar. Jag vet inte hur denna något udda kärlek uppstod, men den är här för att stanna det är ett som är säkert.

Nyss läste jag i en blogg som handlade om biblioteksväsendet och de hade länkat till en sida om karriärungdomsböcker från 40-talet där hjältinnan arbetade på bibliotek. Mycket fascinerande och mycket snygga böcker också för den delen. Här är ett underbart citat ur "The loveliest librarian", kanske är något som även borde tillämpas på lärarkåren?

"The light changed and Katie walked briskly across the main street. Decidedly beautiful, Katie carried with her that continued air that lovely girls often do. Katherine Anne Dugan had long ago realized that being pretty helped her to be a better librarian, actually stimulating interest in learning and reading."

Bild från Library Career Romances

1 kommentar:

Anonym sa...

Tänk då vilken tur att jag också är bibloromantisk och la in en bild på det antagligen vackraste biblioteket i Sverige just. Fast du fick bara exteriören, det är ju insidan som räknas egentligen.

Kanske du gillar:

Related Posts with Thumbnails