29.9.06

Dokument: Falun

I påskas var jag och systeryster hos mamma i Falun och då promenerade jag runt i världens sötaste lilla område som tidigare huserade de som arbetade i koppargruvan. Numer är det förstås skamlöst dyrt att bo där. Hela området är byggt i en backe så vägarna var farligt branta och utsikten vacker.



Här har vi ett exempel på hur det såg ut, rader efter rader med charmerande hus av olika typer. Mest små och röda förstås, men det var en hel del andra villor insprängda mitt i alltihop.



Den här bilden älskar jag. Falun är hemstad för massor av raggare (och punkare, vad vet jag?) och jag tyckte det var en så fin kontrast med dessa två typer mitt bland alla pittoreska hus.



Här ett gulligt fönster med en vacker berså-bytta som blomkruka. Ska det kanske vara en smörask?



Fascinerande blandning av gammalt och nytt, rött med vita knutar vs. insynsskydd med dödskallar på. Notera den märkliga grejen på fönstret, det är en slags spionspegel som satt på massor av hus, så man kan sitta vid köksbordet och se vem som går förbi - ytterst praktiskt förstås.



Här var ett tomt hus som verkar ha varit någon typ av butik eftersom det var så stora fönster. Jag tyckte om det rutiga golvet och den lite övergivna känslan.



Här blev det en studie i linjer, åt alla håll och i flera färger.

Inga kommentarer:

Kanske du gillar:

Related Posts with Thumbnails