14.9.06

En nostalgitripp till högstadiet

Jag försökte just komma på mellanmålstips till Anna och när jag ett tag kläckt ur mig saker som "kanske en smörgås med grovt bröd och magert pålägg" och "vad sägs om en god råkostsallad" så var det oundvikligt att börja prata om hemkunskapen. Jag och Anna var ju nämligen hemkunskapspartners i klass 7F på Björkskataskolan, någon gång i mitten av nittiotalet.

Vår hemkunskapslärare stämde helt och hållet in på Berglins tes till höger. Hon förespråkade att man kunde äta möglig ost bara man hyvlade bort möglet, och så hade vi gamla telefonkataloger där vi kunde riva av sidor att använda till att rensa vasken. Dessutom, som jag mycket bittert påminde Anna om, så gillade läraren henne bättre än mig. Vi hade tillsammans stekt köttbullar som råkade bli brända och då var det mig hon hytte med näven åt. Roten till mitt svala intresse för matlagning tror jag kan återfinnas där!

Bild från Kommunalarbetaren

Inga kommentarer:

Kanske du gillar:

Related Posts with Thumbnails