30.9.06

"Och skall du läsa, gör det kort, att såsen ej må koka över"

Åh, jag satt och bläddrade i min Levande svensk poesi, och hittade en fantastisk dikt av Anna-Maria Lenngren som vi analyserade tidigt i våras (oj vad det känns länge sen!). Den är en sån fantastisk kritik mot kvinnans situation och formulerad på ett så härligt skarpt sätt att jag måste återge delar (den är låång) av den här.

Några ord till min k. dotter, i fall jag hade någon

Min kära Betti! du blir stor,
du från din docka hunnit växa.
Utav din hulda, fromma mor
tag för din framtid denna läxa.

Uti den värld du knappast sett
så mång aöden förefalla,
men med ett glatt och sedigt vett
skall Betti segra på dem alla.

Med läsning öd ej tiden bort,
vårt kön så föga det behöver.
Och skall du läsa, gör det kort,
att såsen ej må koka över.

Men om lektyren roar dig,
väl! i förädling av ditt väsen
låt den då blygsamt röja sig,
men ej i tonen av beläsen.

Se denna mor i huslig krets,
som vet sitt sanna kall bevaka,
fullt med den ärelust tillfreds,
att vara värdig mor och maka.

Se ordning, mildhet, trevlighet
med blomster hennes fotspår hölja,
och heder, kärlek, tacksamhet
dess levnad och dess minnen följa.

Följ, Betti, smakens enkla bud,
låt aldrig flärden dig förtrolla.
All prydnad driven intill skrud
är blott affischen av en fjolla.

Försiktigt även undanvik
all brydsam forskning i gazetten.
Vårt hushåll är vår republik,
vår politik är toaletten.

Bliv vid din bågsöm, dina band,
stick av ditt mönster emot rutan,
och tro, mitt barn, att folk och land
med Guds hjälp styras oss förutan.

När sig en kvinna nitisk ter
att staters styrselsätt rannsaka,
Gud vet, så tycks mig att jag ser
ett skäggbrodd skugga hennes haka.

Tag händelser och öden lätt,
mitt barn, så bliva de ej tunga;
och, mellan oss, är det ett sätt
att än i åldern synas unga.

Gör nöjet bofast i ditt hus,
äg i ditt hjärta samvetsfriden;
den gör vår uppsyn mild och ljus,
den rår på sorgerna och tiden.

Ja, Betti, livets sällhet njut,
men livets plikter ej försaka. -
Nu har min lilla läxa slut,
och till min söm jag går tillbaka.

Bild från Allposters

Inga kommentarer:

Kanske du gillar:

Related Posts with Thumbnails