11.8.06

Men jag fick VG på tentan i alla fall...

Ett av mina mer dramatiska minnen av Södertörn ägde rum i det nya fabulösa biblioteket som invigdes min sista höst där, alltså för två år sen. Jag kan verkligen rekommendera ett besök dit för att insupa hela den designade snyggheten med särskilda plus för golvet som består delvis av polerad betong och delvis av ett otroligt snyggt trägolv med liksom smala bokstavar. Tres chic.


Något som också var väldesignat var bibliotekets toaletter. En morgon, 20 minuter före min hemska och ytterst viktiga grammatiktenta, lyckades jag bli inlåst på en av dem. Paniken var total när jag vred runt låset och det bara snurrade runt och runt. När jag drog lite i låsvredet så hade jag det plötsligt i handen! Det hjälpte inte att det var i snyggt borstat stål när det inte fanns någon typ av spärr som höll fast vredet i själva låset. Jag greps naturligtvis av panik, ett alternativ hade ju såklart varit att banka på dörren och skrika, men det kändes allt för pinsamt. Turligt nog råkade komma ihåg numret till receptionen. Jag ringde dit och samtalet utspelade sig ungefär så här:
- Välkommen till Södertörns Högskola.
- Hej, mitt namn är Moa... och jag har ett problem, jag är inlåst på en toa i biblioteket.
- Eh, hahaha, ok... Nej, men jag kopplar dig till vaktmästeriet då...
- Vaktmästeriet
- Hej, mitt namn är Moa. Jo, det är så att jag har blivit inlåst på en toa i biblioteket.
- Va? Hahaha, ok... Ja, vi skickar dit någon då.
- Mm, tack. Kan ni skynda er, jag har en tenta som börjar om 15 minuter.

När jag lagt på luren såg jag framför mig hur vaktmästaren skulle stå utanför toadörren och trixa med låset ivrigt påhejad av en stor skara åskådare som alla skulle applådera när jag kom ut. Det kändes som en ytterst obehaglig situation så jag gjorde några försök till och upptäckte att problemet var att låsvredet var för stort för piggen det satt på. Som i en snilleblixt rev jag lös en bit pappershandduk och satte den mellan piggen och vredet och smackade fast det. Så gick plötsligt dörren att öppna. Tentan och min ära var räddad, men det var några omskakande ögonblick och ett exempel på såna där märkliga situationer som jag har en fallenhet för att hamna i.

Bild från Wikipedia

1 kommentar:

Anonym sa...

That's so cool :)

Kanske du gillar:

Related Posts with Thumbnails