30.7.07

Bröllopshäfte - en liten lathund

Jag fick en förfrågan om vad man kan ha med i ett bröllopshäfte och därför tänkte jag skriva en liten (opretentiös) bröllopshäftes-lathund a la Moa. Det här blir det tredje häftet jag gjort, fast det första som jag gjort helt själv, och jag har snappat upp en del saker på resan. Fast kom ihåg att det är min egen personliga smak det här:

Jag tycker det känns roligast att ge mycket utrymme till intervjuer, kommentarer och fotografier. Jag har sett många häften med diverse skämtgrejer, sångtexter etc. i och känner personligen att häftet blir ett roligare minne för brudparet om det innehåller saker som andra sagt om dem, eller vad de själva tyckte vid den tiden snarare än råd till talare eller ändlöst med urvattnade kärlekscitat. Ju mer personligt det blir, desto bättre, är min devis.

Intervjuer: intervjua brudparet var för sig om vilka de är som personer (bra för någon som bara känner ena parten och även kul att kunna se tillbaka på), samt om det romantiska (vad föll de för hos varandra, hur gick det till när de blev tillsammans, vad har de lärt sig av varandra etc.). Föräldrarna är bra att intervjua också, där kan man få höra roliga saker om brudparet, plus att föräldrarna får tillfälle att säga lite om vad de lärt sig om äktenskapet och att ge tips till brudparet. När jag gör intervjuerna brukar jag anteckna så mycket som möjligt av vad intervjupersonerna säger, då får man lite "naturlig dialog" snarare än bara korthuggna svar. Sen får man förstås redigera lite, men det ger texterna lite mer liv tycker jag.

Be gärna också vänner och släktingar till brudparet att säga något om dem och gör små rutor med citat, detta brukar vara väldigt uppskattat. Om man vill kan man också göra små "testfrågor" där man frågar t.ex. bruden om vad hon tror att brudgummen tycker om något och så får även han svara så att man kan jämföra.

Bilder: I mitt häfte har jag valt att mest ha nytagna kort på brudparet, vi har haft några olika photo shoots där jag eller min mamma har tagit bilder. Det är förstås en smaksak hur man vill göra här, det jag känner är att gamla albumbilder sällan är speciellt bra rent fotografiskt och för att få den stilrena känsla jag eftersträvade så ville jag ha fint beskurna och komponerade bilder. Därmed inte sagt att det behöver bli stelt - om man säger åt ett kärt par att sätta sig på en bänk så uppför de sig knappast som två stela pinnar.

Jag hade med några barnbilder, men då fick jag beskära dem och försöka justera färgerna ganska mycket. Om man vill ha mycket gamla bilder så skulle jag tipsa om att försöka ha någon slags ram eller så som gör dem lite enhetliga. Till det här häftet skaffade jag ett digitalt scrapbooking-paket och satte polaroidramar på alla kort, vilket jag tyckte blev lyckat. Man vill hur som helst undvika ett allt för plottrigt resultat. De flesta bröllopshäften är ju i A5-format också, och då måste man tänka på att om man vill få plats med något annat än ett foto på en sida så måste fotografiet vara ganska inzoomat och beskuret för att man över huvud taget ska se hur personen på bilden ser ut.

Färg och form: När man gör själva layouten av häftet kan man med fördel försöka tänka ut någon slags grafisk profil med några färger och ett fåtal typsnitt osv. som man vill använda sig av. Även här är enhet nyckelordet; har du tre intervjuer är det bra om layouten och typsnitten är desamma, även om du kanske vill använda olika färger till olika personer. Ett bra tips jag fick av min vän Linnéa är att använda färgplattor i olika kulörter och lägga text ovanpå dessa, vilket jag tyckte blev väldigt snyggt. Det är också fint att ha rubriker och kanske frågorna i avvikande färger och texten i svart. På punkten layout gäller det helt enkelt bara att känna in var man har hittat en enhetlig design som ändå innehåller spännande kontraster.

Sådär, det var några tips som kanske kan hjälpa den vilsne på den snåriga bröllopshäftesvägen...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Massor med bra tips! låter som att du börjar bli veteran på detta med grafisk form och häften. Vi kanske ska starta business ihop (tkr ju också det är kul med häften, så kan vi tjäna en slant på att utforma bröllopsgrejer? :o)

Moa sa...

Ja, fast jag har fått många tips från dig så ta till dig lite ära du med :)

Ja, en bröllopshäftesbusiness vore något... fast ärligt talat så är det ett ganska ansträngande arbete det här... vi kanske bara skulle orka göra ett häfte om året eller något :)

Kanske du gillar:

Related Posts with Thumbnails