28.7.07

En kavaljer från tidigare århundradens allra översta borgerlighet

Jag läste en fråga till Ribbing om handkyssande som fick ett underhållande svar.

Fråga: Hur beter jag mig korrekt om jag ska kyssa en dam på hand? Ska jag invänta att damen sträcker upp handen eller är det jag som ska ta initiativet? Är detta månne en förlegad gest som gör att man riskerar att framstå som passé?

Svar: Handkyssandet är en åldrig sed med religiösa förtecken, och den kräver viss vana för att inte bli fånig. I svensk nutida kultur saknas denna tradition och därmed vana.

Vill man ändå bete sig som en kavaljer från tidigare århundradens allra översta borgerlighet så tar mannen initiativet till att kyssa kvinnan på hand. Han lyfter därvid upp hennes högra hand i höjd ovanför hennes barm och böjer sig lätt mot denna hand samt placerar en mycket lätt kyss på handryggen, absolut ingen smällpuss utan en luftlätt aning, varpå han milt släpper handen med stöd av sin egen högerhand, och ler älskvärt mot kvinnan som ska besvara leendet.

Det fanns förr en rad petiga regler om handkyssandet angående handskar, ogifta kvinnor, utomhus-inomhus. Typiskt trams! Glöm alltihop, föreslår jag. Inklusive själva handkyssen. Ta i hand, det är redigare.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Varför återge en artikel i sin helhet när det finns en länk till den? Det hade varit mer intressant att kanske få läsa en personlig kommentar eller så.

Anonym sa...

Anonym:
Varför be om en personlig kommentar när du själv bara klagar? Bloggaren kanske inte vågar pga allt ev. gnäll?

Oj, nu gnällde jag med.

Moa sa...

Kära Anonym och Anonym: Anledningen till att jag återgav en hel artikel är att jag tyckte att både frågan och svaret var underhållande. Ibland orkar man ju faktiskt inte skriva vad man tycker om allt utan vill mer förmedla ett citat och detta var en sådan gång (och eftersom det var ett citat tyckte jag det passade sig att länka till sidan i fråga).

Fast jag håller med Anonym nr. II om att det sannerligen kan bli en hel del gnäll och jobbiga diskussioner kring inlägg om artiklar. Jag är inte speciellt road av att argumentera och diskutera för sakens skull, men var och en har ju sin personliga smak förstås.

Anonym sa...

Så meningslöst att hamna på en sida med en klipp&klistrad artikel utan någon egen kommentar när man precis läst artikeln på DN:s hemsida.

Jag vill ha mina förlorade 2 minuter tillbaka ;)

Kanske du gillar:

Related Posts with Thumbnails