12.7.07

Lyckliga dagar för Harry Potter-fantaster

Den kommande veckan är en milstolpe för oss Harry Potter-fantaster, imorgon har femte filmen premiär och nästa lördag utkommer sista boken. Det är så att man blir knäsvag nästan. Sen jag såg första filmen på bio för drygt fem år sen har jag varit ohjälpligt fast i den magiska världens rafflande händelser (en träffsäker artikel i dagens DN gör ett bra försök att utröna varför bokserien är så populär). Först läste jag böckerna några gånger och jag har förstås sett alla filmer, men den verkliga besattheten började i december när jag fick min iPod och fyllde den med de sex första böckerna i form av ljudböcker.

Inläsaren Jim Dale är så ljuvligt bra att jag blir salig varje gång jag lyssnar på det. Han har en speciell röst till varje karaktär och lyckas verkligen förmedla nyanser och stämningar på ett utomordentligt sätt. Dessutom kan han som skådespelare konsten att andas rätt när han läser. Vissa inläsare (främst när författarna själva ska läsa sina böcker) drar så häftigt efter andan att bara några minuters lyssnande känns som kinesisk vattentortyr. Jag har ljudboksvarianter av andra favoritböcker som Stolthet och fördom och Jane Eyre som också är kompetent inlästa, men inget kan mäta sig med Harry Potter-böckerna.

4 kommentarer:

e sa...

Aha, en Potter-version jag har kvar att uppleva. Ljudböckerna alltså. Men det får bli senare. Nu väntar jag bara ivrigt på sista delen. Det är ju så spännande.

Moa sa...

Jajemän, det är ett säkert tips det här. Varning för hög beroende-risk dock :)

Anonym sa...

Jag har inte hört versionen där Jim Dale läser (är det amerikansk egnelska?). Däremot har jag lyssnat på ljudböcker med Stephen Fry (brittisk engelska) och det har varit fantastiskt bra.

Ljudböcker är kanon när det är en bra uppläsare. Skådespelare gör det i regel mycket bättre än författaren själv, men det beror också lite på vad det är för bok. Astrid Lindgren när hon läser Bröderna Lejonhjärta eller Ronja Rövardotter är ju jättebra. ISIS Audiobooks har en version av JRR Tolkiens Sagan om Ringen som också är underbar att lyssna på (kommer bara inte ihåg vad uppläsaren hette - men det var också en skådespelare). Terry Pratchetts böcker om Discworld har också blivit bra ljudböcker.

:)

Moa sa...

Jim Dale är en brittisk skådespelare och jag kan bara inte nog hylla hans inläsning. Jag upptäckte i mitt iTunes att jag har lyssnat på somliga av seriens böcker 10 gånger sen i julas! Det är helt beroendeframkallande :)

Den mest skräckinjagande inläsningen var när jag lyssnade lite på Håkan Nesser. Han läste väldigt dramatiskt och så, men sen drog han efter andan på ett så otroligt högt sätt att jag fick spader inom två minuter och skippade det hela. Inläsningen kan verkligen hjälpa eller stjälpa beroende på hur bra den hela är.

Kanske du gillar:

Related Posts with Thumbnails