24.7.07

Glasögonprovning och sura kunder

Idag blev det en lite surmulen dag på jobbet då jag 1) var väldigt trött, 2) det var supermycket post och 3) det var extra gruppreklamsdag. Som tur var vände humöret på eftermiddagen när jag följde med min kära vän Miriam på stan. Jag har sen länge lovat hjälpa henne med att prova ut glasögon och idag var dagen D. Vår första anhalt var Synsam, detta glasögonens mecka, och där hittade vi två perfekta bågar som hon nu får välja mellan.

Medan hon skulle få ut bågarna var det en annan dam som stod vid kassan som uppträdde så himla otrevligt. Min fina kusin Kristin jobbar på en annan optiker i stan och berättade i fredags om en sur kund och jag tänkte omedelbart på det hon berättade när jag såg den här kvinnan. Det är liksom märkligt hur vissa kan uppföra sig när de är i en affär, som att de tror att affärspersonal inte har känslor eller förtjänar att bemötas som en medmänniska. Den här sura kunden pratade högt och klagade på allt och tyckte att de var långsamma. "Glasögonen ska ju bara infärgas, det kan väl inte ta så lång tid", snäste hon. Jag vet inte vad infärgning är, men det låter ändå ganska komplicerat. Hur som helst så utbytte jag och Miriam menande blickar med vår expedit och tyckte gemensamt synd om den stackerskan som fick ta hand om den sura kunden.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Av egen erfarenhet från butiksbranschen vet jag att det är oerhört störande med griniga och sura kunder (speciellt besserwissertanter). De verkar, precis som du skrev, inte tro att expediter ha känslor - eller att de helt enkelt är lägre stående varelser jämfört med kunden. Men vad är det man brukar säga: Kunden är kung (urk...).

Moa sa...

Haha, kunden är kung, det var ju ett fint ordspråk. Fast ärligt talat så tycker jag att man i stockholmsområdet oftast blir behandlad enligt devisen "kunden är ett nödvändigt ont men bör snarast sjasas ut ur affären av en snorkig expedit för att lämna plats för nästa nödvändiga ont". Jag vet såklart att du inte är sån, men det finns ju liksom sura människor på båda sidorna.

Anonym sa...

Ja, du har rätt. Många butiker (särskilt typ H&M har rätt snorkiga biträden. Men den butiken satsar å andra sidan på att inte vara det minsta servicevänliga mot kunden heller. Detta vet jag ju av egen erfarenhet efter mitt jobb där. Jag frågade i början om man fick hjälpa kunderna, men fick som svar att "helst inte, det tar för mycket tid". Det sket jag i och sprang och hämtade andra storlekar till kunder i provhytterna, hjälpte kunder att välja smink etc. Men ärligt talat tror jag att många större kedjor går efter samma paroll. Så otrevliga människor finns absolut i båda läger!

Anonym sa...

Hej! Måste bara flika in att det finns en jättebra sajt på nätet där man just kan prova bågarna framför datorn hemma. Sajten heter www.eyetry.se och där finns tusentals bågar att välja bland. Så nu slipper man iallafall några sura tanter i butiken eftersom man inte behöver vara där så länge :)
Kram
Pia

Moa sa...

Tack för tipset! Det lät som en spännande sajt, även när man inte egentligen behöver nya brills :)

Kanske du gillar:

Related Posts with Thumbnails