23.7.07

Epilogens problem

Igår sa jag till mig själv att DN:s recensent inte kommer att gilla slutet på sista Harry Potter-boken och fick jag inte rätt?! I dessa tider gäller det ju att vara snäll och inte skriva ut exakt vad slutet är, det finns ju faktiskt folk som inte hunnit läsa ut boken än, men jag tror jag ganska säkert kan gissa vad recensenten inte gillade. Om det är som jag tror så håller jag väl till en viss del håller jag med om det, men jag känner mig ändå nöjd. Exakt varför jag på samma gång älskar och stör mig på slutet kan jag ju inte gå in på.

Utan att avslöja allt för mycket om slutet kan jag dock säga att det bland annat innehöll en epilog och det är väl rent allmänt ganska svårt att göra en bra epilog - personligen känner jag oftast att de borgar för en viss besvikelse. Det brukar vara så att jag har föreställt mig att människor ska utvecklas på ett visst sätt och när jag då läser epilogen brukar det kännas som att karaktären utvecklades till en helt annan typ av människa än jag hade tänkt och önskat. Vissa saker är kanske bäst att låta vara osagda.

3 kommentarer:

Nea sa...

När jag började läsa recensionen insåg jag att jag kanske inte borde läsa eftersom jag inte visste hur mycket av slutet hon skulle skriva...men hon lyckades skriva så att jag inte fattade...

Klart recensenter måste ha något att klaga på när det gäller böcker som de inte anser bör få Nobelpriset (om du förstår vad jag menar...). Att DN skulle rosa boken rakt igenom skulle nog vara omöjligt hur bra boken än är...

DN Kultur är rätt pretto.

Moa sa...

Haha, jo men just eftersom jag vet att DN Kultur är en aning pretto så antog jag att de inte skulle gilla slutet. Du kommer förstå när du väl läser det.

e sa...

Jag har precis läst klart och är helt slut :) Håller med dig om slutet men jag har bestämt mig för att jag tycket att det är helt ok.

Kanske du gillar:

Related Posts with Thumbnails