22.7.07

Harry Potter, avslutningen

Nu har jag precis läst ut sjunde och sista Harry Potter-boken. Det är ju märkligt att en bok om påhittade personer och händelser kan påverka en så mycket, men det har den verkligen gjort. Hela våren har jag ju lyssnat om och om igen på de sex första böckerna och min känsla när jag nu började läsa den sjunde var någon slags skräckblandad förtjusning. Å ena sidan ville jag såklart läsa, men å andra sidan vågade jag nästan inte. Under det dygn jag har läst (med undantag för sömn, mat och ett besök hos en kompis) så har det varit så intensivt och spännande att jag nästan inte velat läsa vidare, men jag har förstås gjort det ändå.

Nu är det klart och jag känner mig helt... ja, jag vet inte. Förvirrad kanske, lite tom och sorgsen över att historien om Harry Potter och hans magiska värld är slutberättad. Det jag helt klart måste göra är att läsa om boken, och det inom kort. Jag har varit så fokuserad på att komma framåt för att få se vad som händer att jag har missat en del småsaker, men nu när jag vet hur allt slutar så kan jag i lugn och ro läsa den en gång till och njuta av den. Jag ska inte avslöja något om vad som händer, förutom att säga att jag verkligen tyckte den var bra. Det enda jag kan göra nu är att vänta tills min syster läst ut sin kopia så att vi kan diskutera den, jag måste ventilera handlingen med någon snarast!

5 kommentarer:

my alexandra björnsdotter sa...

hej :)

my, heter jag och hittade din blogg för ett par veckor sen. den var länkad från en artikel av harry potter och fastnade lite för den :) :P.

har själv precis börjat läsa sjunde boken. eller ja, har läst 250 sidor av den.. jag och min pojkvän byts av och läser samma bok. vi försökte vara ekonomiska och det har gått bra hittills, men det var hårt att lämna över boken till honom efter att ha läst de 14 första kapitlena.. aj aj aj. så nu väntar jag på att han ska läsa ikapp 150 sidor...

har samma sorgnsa känsla som du, vill på ett sätt inte att boken ska ta slut. men din blogg inspirerade mig att ladda ner ljudböckerna (stephen fry's version) så får nöja mig med dem och iPoden sålänge. men alldeles nu är det dags för första filmen :).

ville väl mest säga hej, då jag faktiskt RRS:ar din blogg.

hoppas du får en trevlig kväll.

//my

Moa sa...

Hej My,
så kul att du gillar bloggen, sånt blir man ju alltid glad över att höra :)

Oj, så duktigt av er att läsa tillsammans! Jag hade tänkt vara lite ekonomisk och låna den av min syster när hon var klar, men det gick bara inte. Och när jag väl började läsa ville jag inte egentligen göra något annat alls, men jag kunde ju inte gärna avboka en träff med en kompis för att sitta och läsa HP :)

Jag har precis skaffat sjunde ljudboken, med min favvo Jim Dale, så det blir bra. Jag stressläste lite för att jag ville veta vad som hände, men nu kan jag lyssna och njuta och få med alla detaljer. Det känns lättare att lyssna långsamt när jag vet hur allt slutar :)

Hoppas ni har en trevlig Harry Potter-kväll också, filmerna är ju toppen de med!

/Moa

Nea sa...

Hej Moa!

har faktiskt tänkt på dig under dessa dagar av Harry Potter-feber och om du har köpt/läst boken - vilket du ju faktiskt har gjort. Som jag skrev lite på min blogg har febern även påverkat mig en aning. Har ju inte läst böckerna än, men har tänkt att göra detta. Såg fjärde filmen i går och måste säga att de faktiskt blir bättre och bättre.

Hoppas att jag lyckas undgå slutet ett tag till...tänke sätta igång och läsa snart.

Kramkram

Moa sa...

Ja, det var varit några febriga dagar måste jag säga. Idag kände jag mig liksom rätt mätt på HP över lag, måste fundera lite om jag ska läsa om boken/lyssna på ljudboken nu eller om ett tag. Vore ju synd att helt nöta ut min hjärna efter all stress den varit utsatt för i och med 5:e filmen och sista boken :)

Read on, sister! Jag hoppas du gillar böckerna!

Anonym sa...

Idag har jag faktiskt varit på bibblan in införskaffat den enda Potter bok som fanns på hyllan. Det blev del fyra. Känns som att hoppa rakt in i något, men har å andra sidan sett filmerna, så någon aning om handlingen har jag ju. Ska sätta i gång med läsningen i morgon - känns spännande. Det var kö på alla andra böcker fastän att de har 7 ex av varje...

Kanske du gillar:

Related Posts with Thumbnails