22.8.07

Språket i P1

Medan jag städar har jag lyssnat på några avsnitt av Språket som podcast i iTunes. Jag har alla avsnitt som går hemladdade men kommer mig väldigt sällan för att lyssna på det, eftersom det upptar 2,7 GB tyckte jag dock att det var dags att börja rensa bort några avsnitt. Man kan ju förstås bara slänga dem, men när jag läser titlarna så kan jag ändå inte göra det: "Språket med en diskussion om konsten att lyssna bland annat", "Språket om turkietturkiskan, kurdiskans ställning i Turkiet idag och lyssnarfrågor om språk" och "Denna veckas Språket diskuterar förändringar i tilltal och tituleringar". Alltså kör jag lite som ett projekt att fokusera på språket ett tag så jag kan slänga avsnitten efter jag har lyssnat på dem.

Bara idag har jag hört en uttalskurs i finska, lärt mig om det utrotningshotade språket judespanska och äntligen fått klara belägg för att den korrekta pluralformen av fotnot är fotnoter och inget annat. Fotnötter är en slags skojfrisk form av samma slag som att säga en följetong, flera följetänger när det heter följetonger. Jag känner mig nöjd med det här lilla "radiointaget", sommaren brukar ju vara tiden då jag insuper lärdomar av alla de möjliga slag medan jag kör postbil men i år blev det bara min iPod. Tur att jag kan ta igen lite nu.

Inga kommentarer:

Kanske du gillar:

Related Posts with Thumbnails