3.8.07

Tryckningstragedier

Igår uppstod det landssorg i mitt hjärta när jag fick hem provutskriften av bröllopshäftet. Alla enfärgade partier, typ bakgrunden på fram- och baksidan, färgplattor som låg under citat och sånt såg helt förfärliga ut. Det var inte det att färgerna var fel, bara att skrivaren inte ens hade klarat av att skriva ut färg över hela, det var liksom vitflammigt och fult och väldigt blekt. Först var besvikelsen total, det kändes så onödigt att jag hade lagt ner en massa jobb på något som inte alls blev bra.

Efter att jag hade fått vara deppig ett tag så började jag istället fundera på nya lösningar och nu har jag börjat jobba med en layout som faktiskt är mycket snyggare än den förra. Det är inte så att jag behöver göra om precis allt jobb, men den grafiska profilen har delvis bytts ut. Det är ju lite så när man försöker göra något som man tänker är helt och hållet "kunden", men som man själv bara är medelförtjust i - det blir liksom aldrig helt och hållet bra om man inte själv verkligen gillar det man gör. Det jag gör nu tycker jag är helt perfekt snyggt, samtidigt som jag tror att brudparet kommer att tycka det är fint också.

Läxan som jag har lärt mig är följande: vänta inte med att göra en provutskrift tills efter du har gjort klart alla delar i häftet - testa med något litet från början så att du slipper göra en massa arbete i onödan. Läxa nummer två är att den grad av perfektion jag föreställde mig endast går att åstadkomma om man lämnar in häftena till ett tryckeri och väljer en dyr form av tryckning, så det skadar nog inte att ha rimliga förväntningar heller, även om det är lite svårt.

1 kommentar:

Anonym sa...

Åh, vad katastrofalt! Jag lider med dig att det inte blev som du trodde att det skulle bli. Vet preciiiis hur det känns. Jag har bökat med häften till leda då det blivit fel i tryckningen. Men låte ändå väldigt positivt att du nu fixat det till det bättre. Man måste hålla huvudet kallt i sådana lägen! Lycka till med fortsättningen i häftesproduktionen!! Vi hörs!

Kanske du gillar:

Related Posts with Thumbnails